Elérhetőségek
+36-30-684-3336 info@actcontroll.hu
Asszertív kommunikáció
Tréningmodulok:
• kommunikációs alapismeretek,
• kommunikációs csapdák, szabályok és alapelvek,
• a testbeszéd szerepe és jelentősége az érzelmek kifejezésében,
• énállapotok típusai és jellemzői,
• tranzakcióelmélet,
• párhuzamos és keresztezett mintázatok,
• az asszertivitás fajtái, előnyei, módszerei,
• a társas interakciók szintjei,
• játszmaelmélet felismerése, kezelése.
 
 
A kommunikáció nélkülözhetetlen. Az üzleti tárgyaláson ügyfeleinkkel, egy értékelő beszélgetésen vezetőként, vagy beosztottként, a folyosón, munkatársainkkal informálisan. Van, amikor csak hallgatunk, és azt hisszük, hogy éppen az aktív hallgatást valósítjuk meg, pedig partnerünk szemében ez a versenyző hallgató képe, aki küzdelemnek fogja fel a párbeszédet, miközben ellenfele gyenge pontjait térképezi fel.
 
De honnan tudhatja? Gondolatolvasó? Vagy csak érzékeli a keresztezéseket? Figyel azokra a jelzésekre, amelyek a felnőtt tranzakcióit irányító szülőiből megsemmisítik?
Menjünk sorban. Mik ezek a kifejezések? Miért nem lehet valamit pszichológiai szakzsargon nélkül megfogalmazni?
 
Azért, mert viselkedésünk elemzésére, értelmezésére olyan elméletek, irányzatok, módszerek születtek, amely kifejezések – ha ismertek az interakcióban résztvevők számára –, használatuk megkönnyíti, hatékonyabbá teszi egymás és saját magunk megértését, a sérülések elkerülését, a közös nyelv kialakítását.
 
Ilyen többek között az asszertivitás.
A szó jelentése olyan partneri viselkedést jelent, ahol mindkét fél elismeri a másik jogait, egyenrangú partnerként kezelik egymást, senki nem hoz, és nem tartat be szabályokat beszélgető társával, és mindezeket saját maga számára is érvényesnek tartja. A helyzet azonban ennél árnyaltabb, vagy inkább izgalmasabb. Az eredeti, mára tranzakcióanalitikus irányzattá és iskolákká fejlődött – eredetileg Eric Berne-féle – elmélet, talán az egyik legeredményesebben használható módszer a munkahelyi kommunikációs helyzetek értelmezésére.
 
Ha ismerjük a módszert, nem ér meglepetésként, hogy partnerünk miért tér el folyton a tárgytól, mi az a bizalmi elem, ún. énállapot, amit kapni szeretne tőlünk anélkül, hogy ő saját magának meg tudná ezt fogalmazni.
 
Sok esetben okoz nehézséget számunkra partneri szintre kerülni a mi szemünkkel nézve túlzottan irányító, ítélkező, erőteljes, de saját magát is folyamatosan leértékelő közvetlen munkatárssal.
Érdemes felkészülni azokra a helyzetekre, ahol ismétlődően vesztesként kerülünk ki a szituációból, sérül az énképünk, pedig eredetileg tőlünk kértek segítséget.
 
Mindezen szituációk kezelése, az asszertivitás módszereinek ismerete és tudatos, de természetes használata belső ügyfeleinknél, munkatársainknál a személyes érvényesülést, együttműködést, érdekérvényesítést és saját hatékonyságunkat támogatja, külső ügyfelek esetén pedig elengedhetetlen a bizalom és az elégedettség kialakítására és megtartására.
2011. Copyright ActControll Kft.