Tréningmodulok: |
• a kommunikáció alapismeretei, |
• a testbeszéd jelentősége, |
• előadás fajták, felépítésük, jellemzőik, |
• nyitási és zárási technikák, |
• a téma, az előadó és a csoport összefüggései, |
• résztvevői típusok, kezelésük, |
• az eszközhasználat szerepe, szabályai. |
|
|
|
A Tanú című filmből többnyire idézni szoktunk, ritkábban esik szó a színészi teljesítmény titkairól,
az ikonok gondolatairól. Kállai Ferenc tanító szavai nem csak a fiatal tehetségek, de egy vállalati prezentáló számára is útmutatást adnak:
„Ne eljátszd. Éld meg!” |
|
Még a gyakorlott prezentáló is izgatott az utolsó percekben, arra koncentrál, miként tanulhatná meg, hogy ne izguljon.
Valami jó tréning kéne – gondolja. „Majd legközelebb megkérem a trénert, adjon valami hatásos tippet, amitől elmúlik..” |
A lámpaláz mértéke és megjelenésének típusa, intenzitása személyiség kérdése. Légzéstechnikával lehet törekedni a tompítására,
de a legjobb talán, ha elfogadjuk a jelenlétét, és engedjük, hogy átható energiává alakuljon. |
Persze ez szükséges, de nem elégséges feltétel. Csak abban az esetben működik hitelesen és természetesen, ha van mit mondanunk.
Akár izgulós típusok vagyunk, akár kevésbé, ha a bennünk lévő gondolatok mentén azonosulni tudunk saját mondanivalónkkal, automatikusan a résztvevőkre kezdünk
koncentrálni ahelyett, hogy azzal foglalkoznánk, vajon hogyan tarthatjuk kisujjunkat. |
Ez nem jelenti azt, hogy szerencsés, ha a kivetítő vászonnak, vagy a flipchart táblának beszélünk, és ne csodálkozzunk, ha zsebre
dugott kezünk láttán egyre több résztvevőnek kezd „járni a lába” az asztal alatt. Folyamatos ööö-zésünk valószínűleg bizonytalanságot, vagy kétkedést okoz
a hallgatóságban. Olvashatatlan, cím nélküli diánk, elmagyarázatlan, halmozott oszlopdiagramjaink felesleges kérdéseket eredményezhetnek, amelyek eltörik, vagy
megnehezíti sikeres prezentációnkat. |
|
Milyen szintű és milyen minőségű viszonyban vagyok a résztvevőkkel? |
Mennyire támogatják vagy veszélyeztetik előadásomat a formális vagy informális érdekviszonyok? |
Melyek az engem és a csoportot közvetlenül, vagy közvetve érintő részek a prezentációmban? |
Hogyan hat a témával vagy a résztvevőkkel kapcsolatos érzelmi érintettségem kifejezőkészségemre, hanghordozásomra, kiegyensúlyozottságomra? |
|
Ezek a kérdések mindannyiunk számára személyes felkészülést igényelnek. Az előadás témához illesztett tudatos felépítése, saját erősségeim
kiaknázása, önismeretem fejlesztése, a résztvevők szándékainak megismerése, ellenvetésük, kérdéseik csoportot is aktivizáló kezelése, az eszközök témát támogató használata,
a figyelem tartalmi felkeltése és fenntartása, nyitási és zárási szabályok elsajátítása mind-mind az eredményes prezentáció nélkülözhetetlen feltételei. |
|
A sikeres előadó harmonikus önmagával. Személyisége, viselkedése, gondolatai őszinték, a résztevők számára hitelesek. Nem kell hozzá kivételes
képesség, extrovertált, dinamikus személyiség, magával ragadó színészi teljesítmény. Felkészülés és sok gyakorlás viszont igen. Az előadás technika tréning ebben nyújt támogatást. |