Tréningmodulok: |
• érzések észlelése, |
• érzelmek felismerése, |
• érzelmek vizsgálata, |
• érzelmi válaszok elemzése, |
• beavatkozás, |
• hatáselemzés, |
• korrekció. |
|
|
|
„A munkatárs azért kapja a fizetését, hogy elvégezze, ami rá van bízva..!” |
„Miért kellene foglalkoznom a lelki világával, nem vagyok én gyógypedagógus..!” |
„Ez nem jótékonysági intézmény, hanem egy profitorientált vállalat, ne nyafogjunk kérem, végezzük el a feladatokat..!” |
|
A vezetés-módszertani irodalmak demokratikus, autokratikus és még számtalan szervezeti működésmódot tárgyalnak.
A valóság talán egy picit árnyaltabb. A vállalati kultúra a mindennapokban a folyamatok kialakításán (ehhez a témához kapcsolódóan a feladatok,
információk áramoltatását és szabályozását értjük) és működtetésén, illetve a vezetők viselkedésén múlik. |
|
Ha a vezetők meghatározó, vagy hangadó része nagyobb hangsúlyt helyez a motiváció szerepére, nagyon rövid idő alatt
kialakul az „emberközpontú” vállalat képe. A két tényező azonban nem helyettesíthető. Folyamatra vonatkozó hiányosságokat nem lehet megnyugtatóan
vezetői támogatással, a motiváció folyamatos fenntartásával kompenzálni. És igaz ez fordítva is. Egy megengedő, következetlen szabályozás vezetői
szankciókkal csak további károkat okoz. |
|
A vezetés lélektana program résztvevői több tanulsággal zárják az első napot. Néhányan rádöbbennek, hogy a munkatársak
motiválása eddig részben azért nem sikerült, mert a feladatok elvégzésére, értékelésére irányuló formális szabályok hiányosak. Többen szembesülnek
azzal a ténnyel, hogy eddig nem volt olyan kapaszkodó, amely rendszert teremt a motiválás vezetői helyzeteiben. A legnagyobb hatása pedig annak van,
ha valakinek azzal kell dolgoznia, hogy nem őszinte a nyitottság a munkatárs felé, a tréningen ugyanis ez kiderül. |
|
Mit kell tennünk, hogyan érdemes gondolkozni a motivációról? |