Tréningmodulok: |
• a munkatárs teljesítményének feltételrendszere, |
• vezetői szerep, |
• szükséges vezetői kompetenciák, |
• feladat típusok, |
• vezetői helyzetek – bátorítás, strukturálás, delegálás, fejlesztés, dicséret, |
számonkérés, visszajelzés, |
• az egyes helyzetekre vonatkozó szabályok. |
|
|
|
A szituatív vezetői módszertan alapján nincs minden helyzetben egyformán sikeresen alkalmazható kapszula, a hatékony
vezetői eszköztár kiválasztása a munkatárs teljesítményét meghatározó tényezőktől függ. Az átlátható csoportosítás érdekében
az egyik tényező a munkatárs adott feladatra irányuló tudásszintje, a másik dimenzió pedig a feladat elvégzésére vonatkozó motivációs szintje. |
|
A két dimenzió koordináta rendszerben való elhelyezése következtében tehát a vezető több módszer közül is választhat.
|
|
A tudásszint tengelyen mindenekelőtt érdemes definiálni azokat az alkompetenciákat, melyek az adott feladat elvégzéséhez szükségesek.
Látszólag egyszerű a feladat, azonban nem is gondolnánk, hogy egy tárgyalás, egy konfliktushelyzet kezelése, vagy akár egy szerződés elkészítése
is komplex vezetői gondolkodást igényel. Az utóbbi esetben például nem elegendő a dokumentáció minőségét ismerni, szükséges rögzíteni annak kritérium
rendszerét, az előírások betartásának tényezőit, illetve a mások számára való használhatóság szempontrendszerét. |
|
Amennyiben a feladat interperszonális kompetenciákat is igényel, a munkatárs ezeket különböző szinteken birtokolhatja, vagyis elképzelhető,
hogy a partner nem érzékeli a helyes viselkedést, ennek ellenére a munkatárs információ szinten képes visszaadni a vonatkozó ismereteket egy vezetői
kompetencia interjú során. |