A hatékony vezetői módszer kiválasztásának másik kiindulópontja a munkatárs motivációs szintje, amely még árnyaltabb és számos tényező függvénye.
Szerepet kap a teljesítményközpontúság, az érdeklődési terület, az adott élethelyzet, az egyéni személyiség jegyek és a motivációra ható, a feladat sikeres
elvégzésével kapcsolatos szervezeti tényezők is. |
|
Attól függően tehát, hogy a két dimenzió mentén – munkatársi motiváció, kompetencia – milyen mértékben, milyen szinten, milyen okok miatt, milyen
eszközzel szükséges az adott feladatot menedzselni, a vezető számára célirányos módszerek állnak rendelkezésre. |
|
Az alkalmazás több lépésből áll. Elsőként a vezető szempontokra és szintekre osztva felméri az adott feladat elvégzéséhez szükséges feltételrendszert.
Ezt követően lépésről lépésre elemzi munkatárs erősségeit és fejlesztendő területeit a vonatkozó feladat kapcsán. Motiváltságában, kompetencia készletében melyik
tényező, a feladatnak melyik fázisában, milyen beavatkozást igényel. A vezetői módszer kiválasztásában ezután figyelembe kell venni a saját személyi és tárgyi
lehetőségeket, az illeszkedés formáját, keretrendszerét, lehetséges buktatóit is. A feladatok kiadása, ellenőrzése, számonkérése, elvégzésére irányuló eszközök
használata a célok meghatározására épül, sikeres helyzetben a diagnózis helyes, a megvalósítás hatékony és a kettő között az ok-okozati összefüggés is helytálló,
tehát a munkatárs azon területeire és úgy hatottunk, hogy az eredmény optimális. |
|
A komplex szempontrendszer következtében nem csak haszna, de veszélye is van a helytelen alkalmazásnak. |
A helytelen kompetencia és/vagy motiváció diagnózis és menedzselés, felesleges sértődést, kioktatás érzetet, bátortalanságot, tartós dacot, fásultságot,
vezetői respekt deficitet és számos, a teljesítmény rovására menő következményt okozhatnak. |
|
A szituatív vezetés tréning az ösztönös, természetes veszélyekkel járó vezetői megoldásokat formálja tudatos helyzetelemzésekké, célirányos gondolkodásmóddá,
testreszabott cselekvési tervekké. |
|
|