Az angol-szász vagy szakmai coaching a folyamatok begyakorlására, a végrehajtásban elkövetett
hibák kijavítására koncentráló tevékenység. Coachingnak nevezhetünk egy-egy időben összefüggő eseményt, ami az
értékelés-megerősítés-fejlesztés lépésekből tevődik össze, de coaching elnevezéssel illethetünk egy hosszabb folyamatot is,
ami több ilyen ún. coaching eseményből áll össze, és addig tart, amíg a munkatárs a folyamatot tökéletesen végre nem képes hajtani. |
|
A coaching tevékenység összetettsége a tanult folyamat bonyolultságától függ. Egy lineáris folyamatot
(pl. gyártási tevékenység) viszonylag egyszerűen lehet coachként támogatni, míg egy vállalati banki értékesítési folyamatot a témák
összetettsége, az elágazási lehetőségek, a résztvevők interakciói, viselkedése és személyisége miatt jóval nehezebben. Az előbbi esetben
egy senior munkatárs -megfelelő felkészítés után- kiválóan el tudja látni a coach tevékenységét, a második esetben azonban már érdemes
külső szakmai coachot igénybe venni. |
|
A sikeres coachinghoz meg kell fogalmazni a folyamathoz kapcsolódó pontos elvárásokat, majd azok végrehajtását
meg kell tanítani a munkatársnak. A szakmai coaching csak akkor kaphat szerepet, ha ezeken már túl van a munkatárs, és a tanult folyamatot
alkalmazni kezdi a gyakorlatban. A coach szerepe a végrehajtásban három fajta tevékenységből áll: |
• értékelés fázis: az erősségek és az elkövetett hibák megerősítése visszatükrözése |
• megerősítés fázis: a tanult, elméletben már ismert helyes viselkedésformák megerősítése |
• fejlesztési fázis: módszerek kidolgozása és a fejlesztések végrehajtása, amelyek erősítik a folyamat pontos végrehajtását |
|
|
|
A coachiggal kapcsolatban számtalan hiba elkövethető, ami rontja az eredményességet vagy szélsőséges esetben megkérdőjelezheti a coaching
tevékenység szükségességét is a szervezetben. Ezeket szedtük csokorba. |
|
1. A coachingnak nincs alapja: |
• nincs kialakítva pontos elvárásrendszer a folyamattal kapcsolatban vagy a munkatárs nem ismeri azt, |
• a coach nem ismeri a folyamatot, ezért az általa támasztott elvárások és visszajelzései sem konzekvensek. |
|
2. A visszajelzés hibája: a coach nem ad pozitív visszajelzést: |
• így az erősségek ismerete nélkül a munkatárs nem tud mire támaszkodni, nincsen mire építenie a fejlesztési javaslatokat, |
• ezért a munkatárs motivációja a feladat végrehajtása során folyamatosan csökken. |
|
3. A visszajelzés hibája: a coach nem ad pozitív visszajelzést: |
• így az erősségek ismerete nélkül a munkatárs nem tud mire támaszkodni, nincsen mire építenie a fejlesztési javaslatokat |
• ezért a munkatárs motivációja a feladat végrehajtása során folyamatosan csökken |
|
4. Nincs megerősítés fázis: a helyes viselkedés „miértjei”-re nem kap megerősítést a munkatárs, aminek hatására elbizonytalanodhat a folyamattal kapcsolatban. |
|
5. A coaching csak az értékelés fázisára koncentrál, nincs fejlesztés, a coaching hatására nem történik fejlődés, a coaching célját veszti. |