Elérhetőségek
+36-30-684-3336 info@actcontroll.hu
Szakmai coaching
Az angol-szász vagy szakmai coaching a folyamatok begyakorlására, a végrehajtásban elkövetett hibák kijavítására koncentráló tevékenység. Coachingnak nevezhetünk egy-egy időben összefüggő eseményt, ami az értékelés-megerősítés-fejlesztés lépésekből tevődik össze, de coaching elnevezéssel illethetünk egy hosszabb folyamatot is, ami több ilyen ún. coaching eseményből áll össze, és addig tart, amíg a munkatárs a folyamatot tökéletesen végre nem képes hajtani.
 
A coaching tevékenység összetettsége a tanult folyamat bonyolultságától függ. Egy lineáris folyamatot (pl. gyártási tevékenység) viszonylag egyszerűen lehet coachként támogatni, míg egy vállalati banki értékesítési folyamatot a témák összetettsége, az elágazási lehetőségek, a résztvevők interakciói, viselkedése és személyisége miatt jóval nehezebben. Az előbbi esetben egy senior munkatárs -megfelelő felkészítés után- kiválóan el tudja látni a coach tevékenységét, a második esetben azonban már érdemes külső szakmai coachot igénybe venni.
 
A sikeres coachinghoz meg kell fogalmazni a folyamathoz kapcsolódó pontos elvárásokat, majd azok végrehajtását meg kell tanítani a munkatársnak. A szakmai coaching csak akkor kaphat szerepet, ha ezeken már túl van a munkatárs, és a tanult folyamatot alkalmazni kezdi a gyakorlatban. A coach szerepe a végrehajtásban három fajta tevékenységből áll:
• értékelés fázis: az erősségek és az elkövetett hibák megerősítése visszatükrözése
• megerősítés fázis: a tanult, elméletben már ismert helyes viselkedésformák megerősítése
• fejlesztési fázis: módszerek kidolgozása és a fejlesztések végrehajtása, amelyek erősítik a folyamat pontos végrehajtását
 
 
A coachiggal kapcsolatban számtalan hiba elkövethető, ami rontja az eredményességet vagy szélsőséges esetben megkérdőjelezheti a coaching tevékenység szükségességét is a szervezetben. Ezeket szedtük csokorba.
 
1. A coachingnak nincs alapja:
• nincs kialakítva pontos elvárásrendszer a folyamattal kapcsolatban vagy a munkatárs nem ismeri azt,
• a coach nem ismeri a folyamatot, ezért az általa támasztott elvárások és visszajelzései sem konzekvensek.
 
2. A visszajelzés hibája: a coach nem ad pozitív visszajelzést:
• így az erősségek ismerete nélkül a munkatárs nem tud mire támaszkodni, nincsen mire építenie a fejlesztési javaslatokat,
• ezért a munkatárs motivációja a feladat végrehajtása során folyamatosan csökken.
 
3. A visszajelzés hibája: a coach nem ad pozitív visszajelzést:
• így az erősségek ismerete nélkül a munkatárs nem tud mire támaszkodni, nincsen mire építenie a fejlesztési javaslatokat
• ezért a munkatárs motivációja a feladat végrehajtása során folyamatosan csökken
4. Nincs megerősítés fázis: a helyes viselkedés „miértjei”-re nem kap megerősítést a munkatárs, aminek hatására elbizonytalanodhat a folyamattal kapcsolatban.
 
5. A coaching csak az értékelés fázisára koncentrál, nincs fejlesztés, a coaching hatására nem történik fejlődés, a coaching célját veszti.
2011. Copyright ActControll Kft.