Ha a csapatépítésről szeretnénk írni, olyan széles témát kell tárgyalnunk, mintha általában írnánk az autókról vagy a lovakról.
A csapatépítés tréningnek lehet nevezni egy érték meghatározó workshopot éppúgy, mint egy vadvízi evezést. Ha osztályozni szeretnénk az ilyen tréningeket,
azt két dimenzió mentén tehetjük meg: szervezetfejlesztési hatás és élményszerűség. |
|
Ha a fenti példánál maradunk, az érték meghatározó workshopnak magas a szervezetfejlesztési hatása, de alacsony az élményszerűsége,
míg a vadvízi evezésnél ez fordítva van. Nem állítjuk, hogy a vadvízi evezésnek nem lehet szervezetfejlesztési hatása, általa növekedhet a munkatársak egymás iránti
bizalma, javulhat a feladatmegoldás közbeni együttműködés, de ez a hatás hosszú távon legritkább esetben kiszámítható és irányítható. |
|
|
|
A csapatépítések tervezése esetén elsődleges feladat a szervezeti célok meghatározása, amelyek tapasztalataink
szerint a következők lehetnek: |
• erősödjön a bizalom a résztvevők között, |
• új csapatok esetén megismerjék egymás viselkedését, probléma megoldási és konfliktuskezelési módszereit a munkatársak, |
• kerüljenek rögzítésre/kimondásra a vállalat/csapat értékei/a működés normái, |
• a definiált értékek/normák kerüljenek bemutatásra különböző helyzetekben, hogy az mindenki számára értelmezhető legyen a munkahelyi környezetben, |
• javuljon az együttműködés a feladatmegoldások során; kialakuljanak feladat megoldási eljárások, |
• a csapaton belül meghúzódó, de ki nem mondott konfliktusok felszínre kerüljenek, |
• kialakuljanak konfliktuskezelési módszerek, |
• javuljon a munkatársak empatikus képessége. |
|
Ha a célokat tovább szeretnénk finomítani, akkor létezhetnek olyan célok, amelyek egy-egy konkrét helyzetre értelmezhetők. Ezeket is specifikálni kell az előkészítés
szakaszában. A szervezeti célok ismeretében lehet továbblépni a program egyes gyakorlatainak megtervezése felé. |
|
A szervezetfejlesztési hatást kiváltó csapatépítés tréningek gyakorlatainak felépítése négy lépésből áll: |
1. probléma mesterséges szimulálása |
2. élmények, érzések tudatosítása |
3. tapasztalatok megbeszélése |
4. tapasztalatok adaptációja munkahelyi környezetre |