Elérhetőségek
+36-30-684-3336 info@actcontroll.hu
Humán mérések - Megközelítés
A pénzügyi, üzleti eredményeket könnyű mérni, csak éppen beavatkozni nem lehet ezen a szinten. Ha egy vállalat vezetése változtatni akar az üzleti eredményeken, bele kell mennie a részletekbe!
 
Azt az egyszerű összefüggést mindenki felismeri, hogy az üzleti eredmény a munkatársak teljesítményének, a belső és külső környezeti tényezők hatásának eredője:
 
Üzleti eredmény=f(munkatársak teljesítménye)*g(belső környezet)*h(külső környezet)
 
A gazdasági helyzet, a versenytársak ugyanúgy hatást gyakorolnak egy cég üzleti eredményeire, mint a munkatársak kompetenciáinak szintje, a motivációs rendszer, valamint a cég által biztosított eszközök minősége.
 
A cégvezetők régi álma a tényezők pontos mérése, és azok súlyainak megállapítása, hiszen így számszerűsíthető lenne, hogy hova kell befektetni a cégen belül. Mi hozza a nagyobb eredményt? Ha ugyanazt az összeget képzésre fordítja a vállalat, vagy növeli vele a munkatársak bónuszát, esetleg a gépparkját modernizálja, vagy a marketingköltségeit növeli?
 
Nincs olyan egyenlet, amely bármely vállalat számait behelyettesíthetve megkapjuk a választ, de cégenként össze lehet állítani olyan KPI (Key Performance Indicator vagy fő teljesítménymutató) rendszert, amelynek változásit elemezve viszonylag pontosan meg lehet mondani a befektetések megtérülésének valószínűségét.
 
Ehhez azonban először a mérési rendszert kell összeállítani, hiszen ez minden KPI rendszer alapja, amelynek elemei között a HR jellegű mérések is kulcsszerepet kapnak. A mérések a következő három csoportba sorolhatók:
• folyamatmérések,
• kompetenciafelmérések,
• környezeti felmérések.
 
 
Mérésnek tekintjük azokat a tevékenységeket, amelyek eredményei számszerűen, objektíven leírhatóak, felmérésnek pedig azokat, amelyek számokkal leírhatóak ugyan, de emberek megítélésén nyugszanak. Az első csoportba tartoznak a folyamatmérések, amelyeknél számszerű eredményekből következtethetünk nagy pontossággal a munkatársak kompetenciaszintjére. A második csoportba a különböző felmérések (Assessment, Development Center, 360°-os és elégedettségi felmérések, próbavásárlások) sorolhatók, amelyeknél ember(ek) ítéli(k) meg a munkatárs teljesítményét, kompetenciáit vagy a környezeti tényezők teljesítményre gyakorolt hatását valamilyen előre kidolgozott szempontrendszer alapján.
2011. Copyright ActControll Kft.