A pénzügyi, üzleti eredményeket könnyű mérni, csak éppen beavatkozni nem lehet ezen a szinten.
Ha egy vállalat vezetése változtatni akar az üzleti eredményeken, bele kell mennie a részletekbe! |
|
Azt az egyszerű összefüggést mindenki felismeri, hogy az üzleti eredmény a munkatársak teljesítményének,
a belső és külső környezeti tényezők hatásának eredője: |
|
Üzleti eredmény=f(munkatársak teljesítménye)*g(belső környezet)*h(külső környezet) |
|
A gazdasági helyzet, a versenytársak ugyanúgy hatást gyakorolnak egy cég üzleti eredményeire, mint
a munkatársak kompetenciáinak szintje, a motivációs rendszer, valamint a cég által biztosított eszközök minősége. |
|
A cégvezetők régi álma a tényezők pontos mérése, és azok súlyainak megállapítása, hiszen így számszerűsíthető
lenne, hogy hova kell befektetni a cégen belül. Mi hozza a nagyobb eredményt? Ha ugyanazt az összeget képzésre fordítja a vállalat, vagy
növeli vele a munkatársak bónuszát, esetleg a gépparkját modernizálja, vagy a marketingköltségeit növeli? |
|
Nincs olyan egyenlet, amely bármely vállalat számait behelyettesíthetve megkapjuk a választ, de cégenként
össze lehet állítani olyan KPI (Key Performance Indicator vagy fő teljesítménymutató) rendszert, amelynek változásit elemezve viszonylag
pontosan meg lehet mondani a befektetések megtérülésének valószínűségét. |
|
Ehhez azonban először a mérési rendszert kell összeállítani, hiszen ez minden KPI rendszer alapja, amelynek
elemei között a HR jellegű mérések is kulcsszerepet kapnak. A mérések a következő három csoportba sorolhatók: |
• folyamatmérések, |
• kompetenciafelmérések, |
• környezeti felmérések. |
|
|
|
Mérésnek tekintjük azokat a tevékenységeket, amelyek eredményei számszerűen, objektíven leírhatóak, felmérésnek
pedig azokat, amelyek számokkal leírhatóak ugyan, de emberek megítélésén nyugszanak. Az első csoportba tartoznak a folyamatmérések, amelyeknél
számszerű eredményekből következtethetünk nagy pontossággal a munkatársak kompetenciaszintjére. A második csoportba a
különböző felmérések (Assessment, Development Center, 360°-os és elégedettségi felmérések, próbavásárlások) sorolhatók, amelyeknél ember(ek) ítéli(k) meg a munkatárs
teljesítményét, kompetenciáit vagy a környezeti tényezők teljesítményre gyakorolt hatását valamilyen előre kidolgozott szempontrendszer alapján. |